Skagen er kendt for sit helt fortryllende lys, som mange malere er blevet draget af. Skagen er omgivet af hvide sandstrande og det store, flotte hav, som lyset bliver reflekteret i. Jeg er også meget inspireret af Skagen, og derfor ønskede jeg at fange et særligt øjeblik i Skagens smukke lys. Jeg er især meget begejstret for Skagens malerne, især P. S. Krøyers, Anna og Michael Ancher samt Laurits Tuxen.
Jeg havde en idé om, at jeg ville lave en nyfortolkning af ét af P. S. Krøyers malerier, og valget faldt på P. S. Krøyers berømte maleri fra 1892, der hedder ”Sommeraften på Skagen Sønderstand”. Maleriet forestiller Anna Ancher og Marie Krøyer i deres lange kjoler, som efter en middag hos Krøyer går en aftentur langs stranden på Skagen Sønderstrand. Maleriet fanger aftenlyset, stemningen, stranden, vandet og personerne på en helt særlig måde, hvor alle elementer spiller perfekt sammen, som kun P. S. Krøyer kan gøre. Billedet er malet i den såkaldte ”Blå time”, som P. S. Krøyer var meget fascineret af. Den blå time er det tidsrum, hvor dagen skifter til nat, og hvor himlen og havet går ud i ét. Billedet er i øvrigt udstillet på Skagens kunstmuseum.
Forberedelse til Portrætfoto-shootet
Inden portrætfoto-shootet fandt sted, havde jeg nøje undersøgt omgivelserne på Skagen Sønderstrand, og hvordan jeg gerne ville have, at billedets resultat præcist skulle være. Det var to veninder, som skulle være modellerne til portrætfoto-shootet. Idéen bag dette var, at de to veninder skulle gå langs den smukke strand ligesom Anna Ancher og Marie Krøyer, hvor jeg ville tage portrætbilleder af dem fra forskellige vinkler. Pigernes look var inspireret af Anna Ancher og Marie Krøyer, hvor pigernes hår var elegant sat op, og de havde toppe med fine flæser og lange nederdele på. Pigerne var mere moderne klædt på end Anna Ancher og Marie Krøyer, fordi det skulle være en nyfortolkning af P. S. Krøyers maleri. I modsætning til det originale maleri, som er malet i den blå time, ville jeg gerne have, at billedet blev taget i Golden Hour, som er den korte tid lige før solnedgangen, hvor solen står lavt i horisonten. I Golden Hour er lyset gyldent, varmt og blødt, og skyggerne bliver bløde og udjævnede, hvilket var lige præcist det lys, jeg gerne ville have frem i portrætfotoet.
Skagen Sønderstrand
Hele portrætfoto-shootet var planlagt ned til mindste detalje, og afsted vi kørte til Skagen Sønderstrand. Der var ikke en eneste sky på himlen, og lyset fra solen blev smukkere og blødere jo tættere, vi nærmede os Golden Hour. Da vi ankom til Skagen Sønderstrand, opdagede vi til vores store overraskelse, at vandkanten lå i skygge, når solen var på vej ned. Det var meningen, at portrætfoto-shootets lokation skulle være nøjagtig den samme som ved Krøyers maleri, men hvis jeg valgte at tage portrætfotoet på Skagen Sønderstrand, ville det fantastiske lys fra Golden Hour ikke være med på portrætfotoet. Derfor måtte vi lynhurtigt finde på en alternativ plan. Vi skyndte os over til bilen og kørte til Gammel Skagen for, at vi stadig kunne fange portrætfotoet i Golden Hour.
Selve Portrætfoto-shootet
Da vi ankom til Gammel Skagen, gik vi ud over klitterne, hvor vores øjne blev mødt af den mest bjergtagende solnedgang henover Vesterhavet. Solens varme lys glimtrede i det store hav, og fugle fløj højt i horisonten. Brusen fra havets bølger kunne høres, og sandet føltes helt blødt mellem tæerne, da vi gik ned til stranden. Ved Gammel Skagens kyst var der en meget kraftig vind fra vest. Vinden blæste i pigernes hår, deres øjne løb i vand, og den stærke blæst trak deres tøj helt tilbage på kroppen. På grund af den hårde blæst var det koldt for pigerne, så de gik rundt med jakker, inden de skulle posere foran kameraet. Under portrætfoto-shootet sørgede jeg for at tale med veninderne for at få deres personlighed til at skinne igennem i billedet, og jeg fik dem til at tænke på noget, som gjorde dem glade for at få glæde og lykke frem i deres øjne. Det gjaldt om, at få en lykkelig følelse frem fra deres erindringer og fange det på portrætfotoet.
Men vi fik dog ikke helt det samme billede som P. S. Krøyer, fordi der var en traktor, der havde kørt rundt på stranden, hvilket gjorde, at der var grimme spor i sandet. Desuden kom lyset fra den modsatte side, nemlig fra vest, og derfor kunne billedet ikke helt blive det samme som på Skagen Sønderstrand. På det billede, der skulle være en nyfortolkning af P. S. Krøyers ”Sommeraften på Skagen Sønderstrand” var vinden så stærk, at kjolerne sad tæt til deres krop.
Men i stedet blev det til portrætfotografier i den smukkeste solnedgang, hvor pigerne kigger udover havet med et drømmende glimt i øjet. Du kan bl.a. se nogle af billederne på Forside og på Portrætfotograf.
Efterbehandling af portrætfoto
Efterfølgende skulle billederne ses igennem på computeren, og lyset var så smukt, at alle billederne blev fantastiske. Golden Hour gav pigerne en fantastisk glød i huden, og et glimt af solen kunne ses reflekteret i pigernes øjne. Baggrunden er præget af den hvide sandstrand og rødbrune buske. Pigerne har et flot udtryk i ansigtet, hvor man får indtrykket af, at de to veninder nyder solnedgangen og er fyldt med glæde over en fantastisk aften.
Det var en perfekt aften med det perfekte lys, og det blev nogle af de bedste billeder, jeg har taget til dags dato. Stor tak til modellerne Clara og Cille, som også er glade for billederne.
Skriv et svar